تکنولوژی هوش مصنوعی و رادار می تواند کنترل قند خون را متحول کند

29 ژوئن 2018 - فناوری پیشگام هوش مصنوعی (AI) و رادار به افراد مبتلا به دیابت کمک می کند تا سطح قند خون خود را به راحتی کنترل کنند.در این تکنولوژی از امواج رادیویی با فرکانس بالا برای نظارت بر سطح قند خون بدون نیاز به خونگیری از انگشت استفاده می شود. در مطالعه ی محققان دانشگاه واترلو، دقت این تکنولوژی در تشخیص تغییرات گلوکز 85٪ اعلام شد.
این رویکرد نوآورانه می تواند به طور بالقوه روش کنترل قند خون را برای میلیون ها نفر در آینده متحول کند.
این دستگاه رادار توسط شرکت گوگل و شرکت سخت افزاری آلمانی Infineon توسعه یافته است.این رادار با ارسال امواج رادیویی با فرکانس بالا به مایعاتی که حاوی سطوح مختلفی از گلوکز هستند کار می کند. سپس امواج رادیویی به دستگاه رادار بازتاب می شوند و داده ها در آن به داده های دیجیتال تبدیل و سپس با استفاده از تکنولوژی AI تجزیه و تحلیل می شوند.
هنگامی که نتایج این روش با روش اندازه گیری قند خون با روش سنتی گلوکومتر و خونگیری از انگشت  در افراد مبتلا به دیابت مقایسه شد، این تکنولوژی جدید در  85 درصد از موارد عاری از خطا بود.
استاد مهندسی، پرفسور George Shaker از دانشگاه واترلو می گوید: این همبستگی واقعا شگفت انگیز بود، ما نشان دادیم که می توان از رادار برای بررسی تغییرات در خون استفاده کرد.ما می خواهیم خون را در داخل بدن آنالیز کنیمف بدون این که نیاز به نمونه برداری از آن داشته باشیم. ما امیدواریم که از این تکنولوژی در یک ساعت هوشمند برای نظارت مداوم بر قند خون استفاده نماییم.
تیم تحقیقاتی اکنون قصد دارد کار خود را با بهبود دقت سیستم و بررسی راه هایی برای کوچک نمودن اندازه ی دستگاه رادار، بمنظور کاهش مصرف برق و اقتصادی بودن تولید آن ادامه دهد.آنها همچنین به دنبال راه هایی برای ادغام تکنولوژی smartwatch یا ساعت هوشمند با دستگاه خود می باشند تا این نرم افزار برای همه قابل دسترسی باشد.
پروفسور Shakerافزود: من امیدوارم که ظرف پنج سال آینده یک دستگاه پوشیدنی با این تکنولوژی را به بازار عرضه کنیم، البته چالش هایی در این راه وجود دارد، اما تحقیقات با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است.
یافته های این مطالعه به صورت آنلاین در مجله ی International Journal of Mobile Human-Computer Interaction منتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/jun/ai-and-radar-technology-could-transform-blood-glucose-monitoring-95733407.html